解説

 

 

対訳

DEFINITIONS OF TECHNICAL TERMS
技術用語の定義

Alignment.
アラインメント

This word has several meanings in dancing. It may refer to the position of the feet in a forward or backward step, when the feet should be perfectly in line, turned neither in nor out, and with the inside edge of each foot touching an imaginary line drawn through the middle of the body. It is also used to refer to the directional line of some part of a figure. Its technical meaning for examination work is described on page 26.
この言葉は、ダンスにおいてはいくつかの意味を持っている。 この言葉は、両足が完全に平行に並んでおり、足の先が内側にも外側にも向いておらず、各足の内側の端が体の中央を通る想像上の線にタッチしている場合に、前進ステップまたは後退ステップでの足の位置を指すことができる 。 また、フィガーの一部の方向を示すラインを参照するためにも使用される。
受験のための技術的意味についてはページ26(Alignment)に記載されている。

 

Amalgamation.
アマルガメーション

A combination of two or more figures.
2つないしそれ以上のフィガーの組み合わせ。

 

Balance.
バランス

The correct distribution of the weight of the body when dancing.
ダンスをしているときの体重の正しい配分。
(tama注)The Poise, Balance and General Outline of the Walk を参照

 

Basic Figure.
ベーシック・フィガー

A figure that is considered to form a part of the basis of a particular dance.
特定のダンスの基礎の一部を形成すると見なされるフィガー。

 

Brush.
ブラッシュ

When the moving foot is being taken from one open position to another open position, the word Brush is used to indicate that this foot must first close up to the foot supporting the weight of the body, but without the weight being changed.
ムービング・フットを、あるオープン・ポジションから別のオープン・ポジションへ動かす場合、「ブラッシュ」という言葉は、まず、そのムービング・フットをサポーティング・フットにまで動かして閉じなければならないが、体重は踏み変えないことを示す。

 

Chassé.
シャッセ

A figure of three steps in which the feet are closed on the 2nd step.
第2歩の上で両足を閉じる、3歩からなるフィガー。

 

Chassé Turn or Closed Turn.
シャッセ・ターンすなわちクローズド・ターン

A turn that is danced with a Chassé or with the feet closing on the 2nd or 3rd step.
第2歩あるいは第3歩の上でシャッセを行うか両足を閉じるターン。

 

Contrary Body Movement.
CBM

The action of the body in turning figures. See pages 15–17.
ターンをするフィガーにおけるボディ・アクション。ページ15-17(Contrary Body Movement)参照。

 

Contrary Body Movement Position.
CBMP

A term used when the body is not turned, but the leg placed across the front or back of the body, so giving an appearance of Contrary Body Movement. See page 17.
ボディが向きを変えずに使用される用語であるが、脚が体の前面または背面を横切って置かれるため、CBMのように見える。ページ 17(CBMP)を参照。

 

Fallaway Position.
ファーラウェイ・ポジション

A position used in advanced variations in which the man and lady move backwards in Promenade Position.
男子と女子がプロムナードポジションで後方に移動する高度なバリエーションで使用されるポジション。

 

Figure.*
フィガー

A completed set of steps. (* See note on page 33.)
複数のステップからなる完成した一つの組み合わせ。 (* 33ページの注を参照。)

tama注:ページ33の注とは以下の通りである。

The following analogy provides an easy method of remembering the meaning of the terms “step,” “figure,” and “amalgamation”. Think of a step as a “syllable,” a figure as a “word,” and an amalgamation as a “sentence”. A complete dance could be compared to a paragraph.
次の比喩は、「ステップ」、「フィガー」、および「アマルガメーション」という用語の意味を覚える簡単な方法を提供する。 ステップを「音節」、フィガーを「単語」、アマルガメーションを「文」と考えること。 完全なダンスは段落と比較することができる。

Footwork.
フットワーク

This is dealt with on pages 17-20.
これはページ17-27(Footwork)で取り扱われる。

 

Heel Pivot.
ヒールピボット

A turn on the heel of one foot only, in which no change of weight occurs. The Heel Pivot might be termed a “compact Chassé,” and is used instead of a Chassé in the last part of the Quarter Turn to Left in the Quickstep. A full description is:
片足だけのヒール上で向きを変えるターン、体重はそのヒールにかけたまま。 ヒールピボットは「コンパクトシャッセ」と呼ばれることもあり、クイックステップのクォーターターントゥLの最後の部分でシャッセの代わりに使用される。 完全な説明は次のとおりである。

After stepping back with the RF, turning the body to L (S), move LF towards RF, at the same time turning on the heel of RF (QQ), then close LF to RF without weight, LF is brought back with first the heel and then the ball of the foot skimming the floor. When the feet are closed, the ball of LF should be touching the floor with heel very slightly raised. The feet must be kept parallel throughout the turn with the LF slightly in advance.
RFで後退した後、ボディを左(S)に回転しながら、LFをRFに向けて移動させる。同時にRF(QQ)のヒール上で回転しながら、重量をかけずにLFをRFに閉じる。 最初にヒールで、そしてつぎにフロアををすくい取るようにボールで。 足を閉じると、LFのボールは、ヒールをわずかに上げた状態でフロアに接触しているはずである。 若干先行してLFを使って、ターン中、両足を平行に保つ必要がある。

The following step must be taken forward with the LF (S).
次のステップは、LF(S)で前進しなければならない。

 

Heel Turn.
ヒール・ターン

A turn on the heel of the stepping foot the closing foot being kept parallel to it throughout. The weight is transferred to the closing foot at the end of the turn. It should be noted that, although the major part of the turn is on the heel, it is actually commenced on the ball of the foot. This will occur naturally and is shown in the charts.
ステップしているフットのヒール上で行う回転。クローズするフットはその間全体にわたって平行に保つ。
体重はターン終了時にクローズするフットに移される。 ターンの大部分はヒール上で行われるが、実際にはボールから開始されることに注意すること。 これは自然に行われることであり、足型図に示されている。

A Heel Turn is the backward part of an Open Turn.
ヒール・ターンはオープン・ターンの後退部分である。

 

Heel Pull.
ヒール・プル

This is a type of Heel Turn used by the man in some backward Natural Turns. The feet may be kept apart instead of closed, and the weight is more forward than in a Heel Turn.
これはいくつかの右回りのターンで男子によって用いられるヒール・ターンの一つのタイプである。両足はクローズする代わりに離した状態を保ち、体重はヒール・ターンの場合よりも前方にある。

 

Hesitation.
ヘジテーション

A figure or part of a figure in which progression is temporarily suspended, and the weight retained on one foot for more than one count.
ステップの進行が一時的に保留された状態での一つのフィガーあるいはフィガーの一部。体重は片方の足にかけられ複数のカウントの間保持される。

 

Hover.
ホバー

A part of a figure in which the moving or turning of the body is checked, while the feet remain almost stationary.
両足がほぼ静止した状態で、ボディの動きやターンが抑制される場合のフィガーの一部。

 

Line of Dance.
LOD

The normal line of forward progression along each of the four sides of the room.
部屋の4つの側面のそれぞれに沿った前進の通常の線。

 

Natural Turn
ナチュラル・ターン

A turn to the R.
右方向へのターン

 

Open Turn.
オープン・ターン

A turn in which the third step passes the second step instead of closing. The lady’s counterpart to a man’s Open Turn is usually a Heel Turn.
第3のステップが第2のステップにクローズせず、通過するターン。男子のオープン・ターンに対応する女子は通常ヒール・ターンである。

 

Outside Partner.
アウトサイド・パートナー

This indicates a step taken forward by the lady or man that does not follow the partner’s opposite foot but is taken to the R of both his (or her) feet. In such steps the bodies must keep close contact, the outside movement being achieved by stepping rather across the front of the body. The partner’s step would be described “Partner Outside,” and must be taken across the body at the back. Thus all such steps are placed in CBMP. In some advanced variations the outside step is taken on the Left side of the partner.
これは女子または男子がパートナーの向かい合った足にフォローするのでなく相手の両足の右側に踏み出されるステップを示す。このようなステップにおいては、二人のボディはコンタクトを保たなければならず、これはボディの前面を横切って踏み出す事によるアウトサイドの動きにより達成される。パートナーのステップは「PartnerOutside」と呼ばれ、背中でボディを横切るように行う必要がある。したがって、このようなステップはすべてCBMPに置かれる。一部の高度なバリエーションでは、外側のステップはパートナーの左側に踏み出される。

 

Partner in Line, Partner Square,, Square to Partner
パートナー・イン・ライン、パートナー・スクェア、スクェア・パートナー

Terms used to indicate that the couple are standing in the normal dance position, i.e. facing each other and with the man’s and lady’s feet approximately opposite each other.
カップルが通常のダンスの位置に立っていることを示すために使用される用語。つまり、向かい合って、男子と女子の足がほぼ向かい合っていることを示す。

 

Pivot.
ピボット

A turn on the ball of one foot, the other foot being kept in front or behind in CBMP.
片方の足のボール上のターン。もう片方の足はCBMPの状態で前または後ろに保たれる。

 

Poise.

The position of the body in relation to the feet.
両足に対するボディの位置。

(tama注)
ボルテクにもポイズの説明はあるが、この「両足に対するボディの位置」という簡潔な説明とは大きく異なっている。
この理由は、ボルテクの説明が静止時のポイズの説明だけにとどまっているためである。ポイズの説明についてはThe Poise, Balance and General Outline of the Walk を参照するとよい。

Promenade Position.
プロムナード・ポジション

The position in which the man’s R side and the lady’s 1 side are kept in close contact, and the opposite sides of the bodies turned out to form a “V” shape. The feet are usually turned to the same direction as the body.
男子の右側と女子の左側がコンタクトし、ボディの反対側がV字形に開かれた位置

 

Quick.
クイック

A term used in timing steps. A quick step always occupies half the time of a slow step.
ステップの時間を決めるために使われる用語。クイックのステップは常にスローのステップの時間の半分である。

 

Reverse Turn.
リバース・ターン

A turn to the L.
左方向へのターン

 

Rhythm.
リズム

The word “Rhythm” is used in a broad sense, and usually refers to the accented beats of the music which recur regularly and give character to the music. Rhythm, however, is something much more subtle than this. It might be likened to colour. There are basic colours from which the expert can produce an infinite variety of beautiful shades. Similarly we have basic rhythms in all our dance music. The expert musician will produce numerous subsidiary rhythms from these, thus giving the music an entirely different character, which the expert dancer will endeavour to express in his dancing.
「リズム」という言葉は広い意味で使われ、通常は定期的に繰り返されて音楽に個性を与える音楽のアクセントのあるビートを指すが、リズムはこれよりもはるかに微妙なものである。色に例えることができる 。専門家が無限の美しい色合いを生み出すことができる基本的な色がある。同様に、すべてのダンス音楽は基本的なリズムを持っている。専門家のミュージシャンはこれらから多数の補助的なリズムを生み出し、音楽にまったく異なるキャラクターを与える。 専門家のダンサーは自分のダンスでリズムを表現するよう努める。

 

Rise and Fall.
ライズ・アンド・フォール

This is dealt with on pages 20-24.
これはページ20-24(Rise and Fall – Body)で扱われる。

 

Step.*
ステップ

This usually refers to one movement of the foot, although from a “time value” point of view this is incorrect. In the case of a walk forward or backward, for instance, the time value of the step is not completed until the moving foot is drawn up to the foot supporting the weight, ready to commence another step. Thus, when instructed to rise at the end of a step the dancer should not commence to rise until the moving foot is passing the foot supporting the weight of the body.
これは通常、足の1回の動きを指すが、「時間値」の観点からは正しくない。たとえば、前進ウォークあるいは後退ウォークの場合、ムービング・フットがサポーティング・フットに引き寄せられて、別のステップを開始する準備ができるまでステップの時間値は完了しない。したがって、「ステップの終わりにライズ」と指示された場合、ムービング・フットがサポーティング・フットを通過するまでライズしてはならない。

(tama注)
「ステップの終わり」の意味について一番わかりやすいのは、ワルツのように各フィガーの終わりのステップをクローズして足を踏み変え、次のステップを踏み出す準備ができたときと考えられる。しかし、たとえばワルツのナチュラル・ターンのステップ2とステップ3の場合のように足を踏み変えない場合はステップ2の終わりはどこなのかという問題がある。これらのような場合のステップの終わりについては、ページ20-24(Rise and Fall – Body)に説明があるので参照して頂きたい。

 

Sway.
スウェー

This is dealt with on pages 27–28.
これはページ27-28(Body Sway)で取り扱われる。

 

Swivel.
スイベル

A turn on the ball of one foot.
片方の足のボール上で行われるターン。

 

Tempo.
テンポ

This indicates the speed of the music. The approved speeds for the standard dances are:
これは音楽の速さを示す。スタンダード・ダンスのために承認された速さは、

Waltz. 30 bars a minute
 30 BPM

Quickstep 50 bars a minute
クイックステップ 50 BPM

Foxtrot 30 bars a minute
 30 BPM

Tango 33 bars a minute
 33 BPM

 

Time.
タイム

The number of beats in each bar of music.
音楽の各小節のビート数。

 

Variation.
バリエーション

A varied and more advanced figure, additional to the basic figures.
基本的なフィガーに加えられた、多様でより高度なフィガー。